Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@02:16:45 GMT

شعر، شعبده‌بازی است

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۵۲۲۷

شعر، شعبده‌بازی است

تا بیاید آی بی‌کلاه را برداشته از آماده و تا برگردم بپرسم آمده، با یک الف تنها که کلاهش را برده‌اند قدم می‌زدیم روی انتظار من آماده‌ام این طرف یک آی با کلاه که چسبیده به ماده منم که دزدم و کلاهم خالی‌ست هنوز و اَم یک ضمیر توهم‌زا که دنبال گوش به هر ماده‌ای که نیستی منفصل می‌چسبد.

به این شعر از «علی‌رضا مطلبی» باید از زاویای مختلف ساختاری و معنایی نظر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شعر با حرف شرطی «تا» آغاز شده است، که در همراهی با فعل‌های «تا بیاید» و «تا برگردم» دلالت بر فاصله‌های زمانی دارد. زبان شفاف و ساختاری آن بر دوش زبان روایی است. در این روایت خطی، هر سطر، ابژه‌های مکانی و زمانی منحصر به‌خود را دارد اما ضمیر به کار رفته «ام» دارای معنای مستقلی است.
شاعر نگاه متفاوتی به ساختار معنایی کلمات دارد. با واژه «آماده» چندین ساختار معنایی (آمده، ماده) آفریده است که دلالت‌های معنایی خاص خود را دارند. در این سطرهای کوتاه چند تصویر ساخته شده است: (آی بی‌کلاه را/ برداشته از آماده) و (یک آی با کلاه/ که چسبیده به ماده) اگر از «آماده» آی بی‌کلاه را بردارد «آمده» می‌ماند و اگر آی با کلاه را بردارد، «ماده» می‌ماند. در این تقابل‌های تقارنی ‌جزئی‌نگری شاعر درگیر دال و مدلول است. با برقراری پیوند میان سطرها، کلمات را به بازی گرفته است. راوی دلواپس و مضطرب است، روایتگر دنیای بیرون (ماده) و دنیای درون (وضعیت درونی راوی) است. با تکنیک روایی سطرها را جلو می‌برد. با بازی‌های کلامی از تک‌معنایی فاصله می‌گیرد. بواسطه واژه‌سازی ذهنیت مخاطب را درگیر می‌کند و با موتیف‌های زمانی نهفته در افعال بر تکرار زمان‌های سپری شده تأکید دارد.
شاعر با حروف کاراکتر‌سازی می‌کند. در یک لحظه ناگهانی رابطه‌ای رقم می‌خورد، یا از هم گسسته ‌می‌شود. در پایان تصویری تلخ و گزنده ارائه ‌می‌دهد: (و اَم/ یک ضمیرِ توهم زا/ که دنبال گوش/ به هر ماده‌ای که نیستی/ منفصل‌ می‌چسبد.) ضمایر(اَم، ای) در محور هم‌نشینی ما به ازا دارند. ضمیر «اَم» به گفته شاعر توهم‌زا است، کنایه از ذهن مالیخولیایی است که برای هر گوشی حرفی دارد. در این بین راوی اول(شاعر) با راوی غایب قدم ‌می‌زنند: (قدم‌ می‌زدیم روی انتظار) انتظار بین دو واژه «آماده، آمده» نوعی روزمرگی است. سطر کوتاه «من آماده‌ام» بین دو بند آغازین و پایانی، به فاصله آمده است و نشان از انتظار بیشتری دارد. این شعر لحظاتی از پازل زندگی است. بیان مستقیم احساسات و عواطف شاعری است که لحظاتی خاص را در مکانی خاص و زمانی خاص زیسته است. وابستگی به زمان (آی بی‌کلاه) و وابستگی به مکان(آی با کلاه) است. البته سفیدخوانی دلالت بر ساختارهای معنایی است: «با یک الف تنها/ که کلاهش را برده‌اند.» حروف در واژه‌های «آماده، آمده، ماده» بیشترین تکرار را در کلمات شعر دارد: (34 بار الف، 21 بار م، 17 بار د، 23 بار ه) در کلمات تکرار شده است. از زاویه دیگر شعر مثل یک فیلم (کارتون) کاملاً نمایشی است. گویا شاعر شعبده‌بازی است که کلمات را از زیر کلاه در‌می‌آورد. در این حالت کلاه چهار دفعه تکرار شده است و کلمه «آماده» هر دفعه با تغییری به شکلی ساختاری تغییر پیدا‌ می‌کند و ماهیت معنایی‌اش متغیر ‌می‌شود. در جایگزینی حروف«ا و آ» چند ساختاری معنایی شکل‌ می‌گیرد. ساختار زبان بر اساس مونولوگ گویی بنا نهاده شده است. از لحاظ فرم روایی، سطرها از عینیتی توصیفی برخوردارند. روایت خطی در مداری معنایی و مفهومی‌ می‌چرخد. این شعر تک ساحتی بر مدار مفاهیم کلامی در نوسان است. در این مضمون‌گرایی، توصیف‌ها ملموس و واقعی هستند. در این ساختار متعارف ایجاز، احساس، اندیشه، تصویر و تمثیل بر انسجام فضای شعر افزوده است. اگرچه این شعر ‌می‌توانست ادامه داشته باشد و بازی‌های کلامی با کم و زیاد کردن برخی حروف رقم زده شود، اما ساختار کلی آن در متغیرهای «آی با کلاه و آی بی‌کلاه» بوده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آی بی کلاه آی با کلاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۵۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجم گلزن آماده تقابل با استقلال (عکس)

به گزارش ورزش سه، رضا اسدی مهاجم گلزن سپاهان که در نیم فصل مسابقات 8 گل به ثمر رسانده بود در 8 بازی نیم فصل دوم تنها 2 گل به ثمر رساند تا با روزهای اوج خود فاصله داشته باشد.

او در تمرین امروز سپاهان پا به توپ شد و با انگیزه بالایی به تمرین پرداخت، اسدی در بازی با پرسپولیس به عنوان جانشین به میدان آمد و با توجه به مصدومیتی که برای او ایجاد شده بود نتوانست به طور کامل در زمین حضور داشته باشد اما با رفع مصدومیت به نظر می‌رسد که در بازی با استقلال خوزستان به ترکیب اصلی این تیم باز گردد.

ستاره خط حمله سپاهان علاوه بر حضور موثر در خط حمله این تیم با جنگدگی در میانه میدان، بازگشت به عقب و بازیسازی از عقب زمین و حرکت به نقاط مختلف زمین باعث می‌شود تا دیگر بازیکنان این تیم از پرس مدافعان حریف خارج شوند و نقش محوری و کلیدی در تفکرات تاکتیکی مورایس دارد.

اسدی در پنج بازی اخیر برای سپاهان موفق به گلزنی نشده و زوج او در خط حمله شهریار مغانلو با فاصله نسبت به او در صدر جدول گلزنان قرار گرفت و فاصله 4 گله بین آنها ایجاد شد.

دیدار سپاهان و استقلال خوزستان دوشنبه ساعت 18:10 در ورزشگاه خانگی طلایی‌پوشان برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • مانوئل نویر: از رئال مادرید نمی‌ترسم
  • جامعه‌ای برهنه نبوده‌ایم بلکه متنوع به لحاظ حجاب بوده‌ایم | طرفداران جمهوری اسلامی کلاه بر سرش گذاشتند | تمام جهان را در مقابل‌مان قرار داده‌ایم
  • موقعیتی به پیکان ندادیم/ هر بازیکنی که آماده باشد در ترکیب است
  • ورزشگاه وطنی آماده میزبانی از بازی نساجی - پرسپولیس / فیلم
  • وعده‌ی سنگین امباپه به فرانسوی‌ها
  • دستگیری کلاه‌بردار اینترنتی خریدار احشام در کرمانشاه
  • اطمینان امباپه: به فینال چمپیونزلیگ صعود می‌کنیم
  • فوتبال نماینده آموزش برای کودکانمان است
  • کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی
  • مهاجم گلزن آماده تقابل با استقلال (عکس)